Technologie przyszłości: przekazujemy wiedzę młodym inżynierom!
Technologia rozwija się dziś z prędkością światła. A to tylko jeden z powodów, dlaczego jej zmiany powinna rozumieć jak największa liczba młodych ludzi – w przyszłości to oni będą kształtować rynek pracy. Dlatego w Bosch już dziś dbamy o technologiczną edukację w zakresie zagadnień, które jutro mogą stać się przemysłowym i cywilizacyjnym standardem.
W Polsce Bosch otworzył jedno ze swoich kluczowych centrów kompetencji IT – Bosch Digital Hub. Dziś pracuje w nim już ponad 1200 ekspertów IT, którzy tworzą rozmaite projekty i narzędzia dla całego ekosystemu Bosch. Wśród nich są również tacy, którzy chcą dzielić swoją wiedzą i doświadczeniem z młodym pokoleniem. Także poza naszą firmą.
Politechnika #LikeABosch
Marcin Laudański i dr inż. Tomasz Gorecki, eksperci i managerowie z działu Bosch Digital, włączyli się w rozwój nowej specjalizacji na kierunku Inżynieria mechaniczna na Politechnice Warszawskiej „Zaawansowane metody projektowania i rozwoju produktu w inżynierii mechanicznej” to kierunek uruchomiony przez uczelnię na początku 2024 roku.
Nazwa brzmi dość skomplikowanie, ale w praktyce zajęcia dotyczą metod rozwoju produktów mechanicznych. Studenci poznają aktualne metody i narzędzia, stosowane w przemyśle, które wspomagają proces rozwoju produktów mechanicznych
Studia na wydziale Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej skoncentrowane są na przemyśle motoryzacyjnym i stojącym przed nim wyzwaniach. A nowy kierunek daje możliwość połączenia wiedzy teoretycznej z praktyką - cześć zajęć jest prowadzona przez partnerów Politechniki, wśród których Bosch ma wiodącą rolę.
Wyzwanie i satysfakcja
Obaj eksperci Bosch zgodnie przyznają, że prowadzenie zajęć daje im radość, satysfakcję. Czują, że przyczyniają się do rozwoju młodych pokoleń inżynierów.
Marcin zawodowo zajmuje się rozwojem aplikacji inżynierskich, a prywatnie jest pasjonatem motoryzacji. Jest też absolwentem wydziału SiMR na Politechnice Warszawskiej. „Mam dużą satysfakcję, że mogę swoje zawodowe i prywatne pasje dzielić z młodymi ludźmi i mieć wpływ na rozwój „swojego” wydziału” – przyznaje z uśmiechem.
Dla Tomasza Goreckiego, prowadzenie zajęć jest niejako spełnieniem zawodowych marzeń
Zawsze miałem smykałkę do uczenia innych. Gdy przydarzyła się okazja zaangażowania się w projekt z Politechniką Warszawską nie wahałem się ani chwili
I dodaje „Pomimo uzyskania tytułu doktora inżyniera klika lat temu, to był mój debiut w roli wykładowcy. To bardzo ciekawe doświadczenie wrócić na uczelnię, tym razem stojąc po drugiej stronie. Pierwsze zajęcia były pewnym wyzwaniem, ale jednocześnie przyniosły mi dużą motywację do dalszego działania. Dla mnie to bardzo ważne i inspirujące wyzwanie. Cieszę się, że mam możliwość sprawdzenia samego siebie w nowej dla mnie roli – wykładowcy. Takie projekty zawsze stymulują do dalszego rozwoju. To jednak nie tylko samo przekazywanie wiedzy i dzielenie się know-how, ale również możliwość budowania zaangażowanej społeczności poprzez realizację praktyk studenckich w naszej firmie lub pozyskiwanie talentów”.
„Ja z kolei mam już doświadczenie w pracy ze studentami - mówi Marcin. „Pierwsze – w czasie studiów, kolejne – w czasie pracy na uczelni w Niemczech. Jednak po drodze była długa przerwa w pracy, jako wykładowca. Więc oczywiście pojawił się lekki stres przed pierwszymi zajęciami. Jednak po początkowych obawach cieszę się, że znowu mogę przekazywać swoją wiedzę innym”.
Doświadczenie w Bosch na wagę złota!
Praca w Bosch nauczyła ich przede wszystkim elastyczności i gotowości na zmiany. Zdobyte doświadczenie wykorzystują w pracy na uczelni. Sam kierunek studiów jest mocno powiązany z ich obowiązkami w Bosch. Dlatego podczas zajęć dzielą się wiedzą i cennymi doświadczeniami zdobytymi w pracy – zarówno z obszaru rozwiązań inżynieryjnych, narzędzi projektowych (CAD), techniki zarządzania projektami, jak i rozwiązywania problemów.
„W części wykładowej omawiamy konkretne przykłady, które pokazują studentom jak teorię można zastosować w praktyce. W prowadzeniu zajęć i budowaniu relacji ze studentami kluczową rolę odgrywają również umiejętności komunikacyjne – te także doskonalimy każdego dnia w naszej pracy” – wymienia Marcin.
W efekcie absolwenci specjalizacji będą posiadać szeroką wiedzę, nie tylko z obszaru inżynierii mechanicznej, lecz także istotne dzisiaj kompetencje IT.
Wykłady na uczelni to także dobra okazja, aby zapoznać potencjalnych kandydatów z firmą Bosch i zaprosić ich w przyszłości do procesów rekrutacji.
Pierwszy rocznik nowego kierunku rozpoczął zajęcia 2024 roku. Studia trwają 3 semestry.