Początki 1886–1905
Historia firmy Bosch zaczyna się od wielu „pierwszych kroków”. Kroku do niezależności, kroku na rynek motoryzacyjny, na rynki poza Niemcami i na poziom lidera w dziedzinie produkcji.
„Na początku był chaos” — początki
Lata spędzone na praktykach i czeladnictwie wzbudziły w Robercie Boschu pragnienie samozatrudnienia. W 1886 roku otworzył w Stuttgarcie Warsztat mechaniki precyzyjnej i elektrotechniki. Początkowe lata były pełne wzlotów i upadków, i dopiero w połowie lat 1890 sprawy zaczęły nabierać tempa i się rozwijać.
Znajdź produkty i usługi
Bosch wykonywał wszystkie precyzyjne prace mechaniczne i elektryczne, które mu powierzano, jak instalowanie systemów telefonicznych czy elektrycznych dzwonków. Gdy poproszono go o zbudowanie aparatu zapłonowego iskrowego do stacjonarnego silnika zgodnie z ówczesnym wzornictwem, usprawnił on je i w ten sposób utorował drogę do produkcji aparatów zapłonowych.
Iskra, która wprawiła wszystko w ruch — zapłon iskrowy
Od 1897 roku Bosch zaczął montować aparaty zapłonowe o ulepszonej konstrukcji w samochodach i stał się jedynym dostawcą naprawdę niezawodnego zapłonu. W 1902 roku główny inżynier w firmie Bosch, Gottlob Honold, odkrył jeszcze lepsze rozwiązanie — wysokonapięciowy układ zapłonowy ze świecą zapłonową. Ten produkt utorował Boschowi drogę do pozycji wiodącego na świecie dostawcy dla przemysłu motoryzacyjnego.
Gottlob Honold
Główny innowator, dysponujący właściwym instynktem
„Gdy Honold skończył nowy element i przekazał go do produkcji, świat Boscha zaczął z niecierpliwością krzyczeć o ukończony produkt.”
W ten sposób Robert Bosch złożył hołd swojemu długoletniemu kierownikowi działu inżynieryjnego, który zaczął pracować z nim jako uczeń. Oprócz wysokonapięciowego układu zapłonowego był on błyskotliwym twórcą systemów oświetlenia, rozruszników i klaksonów należących do portfolio produktów Bosch — do czasu przedwczesnej śmierci w 1923 roku.
Zdjęcie: Gottlob Honold (1901)
Właściciel zakładu — pierwsza fabryka
Zanim Bosch postanowił zbudować fabrykę, przenosił się kilkakrotnie. Na początku zamierzał wynająć jedno lub kilka pięter, ale tak się nie stało. Przeciwnie — fabryka Bosch została zbudowana w 1901 roku i rozszerzała się na otaczające budynki.
Krok dalej w stronę świata — pierwsze biura sprzedaży
„...Punkt zaczepienia w Wielkiej Brytanii...” — przez długi czas takiego było marzenie Roberta Boscha. W 1898 roku założył on pierwszą filię Bosch poza terytorium Niemiec, w Londynie, we współpracy z Anglikiem Fredericiem Simmsem. Był to pierwszy krok w kierunku globalnego rynku. Szybko zostały otwarte kolejne biura sprzedaży w innych europejskich krajach.
Iskrowniki z Paryża — pierwsza produkcja za granicą
Po Wielkiej Brytanii, Francja była największym europejskim rynkiem sprzedaży samochodów. Bosch otworzył tam filię w 1899 roku. Działalność w Paryżu szła doskonale i od 1905 roku filia była w stanie pokryć zapotrzebowanie na układy zapłonowe wytwarzane w jej własnym zakładzie w zasięgu wzroku Wieży Eiffla.
Automobilizm — pierwsze reklamy
Na przełomie stuleci odbyły się pierwsze ważne, międzynarodowe wyścigi samochodowe — szansa dla producentów samochodów i dostawców na pokazanie swoich umiejętności. Belg Camille Jenatzy w 1903 roku pojechał Mercedesem po zwycięstwo w Pucharze Gordona Bennetta w Irlandii — częściowo dzięki niezawodnemu układowi zapłonowemu Bosch, który wytrzymał najsurowsze warunki.