Początki 1886–1905
![W listopadzie 1886 roku Robert Bosch przeniósł się do swojego pierwszego warsztatu w zachodnim Stuttgarcie](https://assets.bosch.com/media/global/stories/history/company/1886_1905/bosch-first-workshop-stuttgart_res_400x225.webp, https://assets.bosch.com/media/global/stories/history/company/1886_1905/bosch-first-workshop-stuttgart_res_800x450.webp 2x)
Historia firmy Bosch zaczyna się od wielu „pierwszych kroków”. Kroku do niezależności, kroku na rynek motoryzacyjny, na rynki poza Niemcami i na poziom lidera w dziedzinie produkcji.
![Rysunek wznoszących się krzywych i człowieka (Robert Bosch) idącego po nich ku górze.](https://assets.bosch.com/media/global/stories/history/company/1886_1905/aiming-upwards-illustration_res_400x225.webp, https://assets.bosch.com/media/global/stories/history/company/1886_1905/aiming-upwards-illustration_res_800x450.webp 2x)
„Na początku był chaos” — początki
Lata spędzone na praktykach i czeladnictwie wzbudziły w Robercie Boschu pragnienie samozatrudnienia. W 1886 roku otworzył w Stuttgarcie Warsztat mechaniki precyzyjnej i elektrotechniki. Początkowe lata były pełne wzlotów i upadków, i dopiero w połowie lat 1890 sprawy zaczęły nabierać tempa i się rozwijać.
Znajdź produkty i usługi
Bosch wykonywał wszystkie precyzyjne prace mechaniczne i elektryczne, które mu powierzano, jak instalowanie systemów telefonicznych czy elektrycznych dzwonków. Gdy poproszono go o zbudowanie aparatu zapłonowego iskrowego do stacjonarnego silnika zgodnie z ówczesnym wzornictwem, usprawnił on je i w ten sposób utorował drogę do produkcji aparatów zapłonowych.
![Rysunek przedstawiając rozwój zapłonu iskrowego.](https://assets.bosch.com/media/global/stories/history/company/1886_1905/development-magneto-ignition-illustration_res_400x225.webp, https://assets.bosch.com/media/global/stories/history/company/1886_1905/development-magneto-ignition-illustration_res_800x450.webp 2x)
Iskra, która wprawiła wszystko w ruch — zapłon iskrowy
Od 1897 roku Bosch zaczął montować aparaty zapłonowe o ulepszonej konstrukcji w samochodach i stał się jedynym dostawcą naprawdę niezawodnego zapłonu. W 1902 roku główny inżynier w firmie Bosch, Gottlob Honold, odkrył jeszcze lepsze rozwiązanie — wysokonapięciowy układ zapłonowy ze świecą zapłonową. Ten produkt utorował Boschowi drogę do pozycji wiodącego na świecie dostawcy dla przemysłu motoryzacyjnego.
Gottlob Honold
![Zdjęcie: Gottlob Honold (1901)](https://assets.bosch.com/media/global/stories/history/company/1886_1905/gottlob-honold-16x9_res_400x225.webp, https://assets.bosch.com/media/global/stories/history/company/1886_1905/gottlob-honold-16x9_res_800x450.webp 2x)
Główny innowator, dysponujący właściwym instynktem
„Gdy Honold skończył nowy element i przekazał go do produkcji, świat Boscha zaczął z niecierpliwością krzyczeć o ukończony produkt.”
W ten sposób Robert Bosch złożył hołd swojemu długoletniemu kierownikowi działu inżynieryjnego, który zaczął pracować z nim jako uczeń. Oprócz wysokonapięciowego układu zapłonowego był on błyskotliwym twórcą systemów oświetlenia, rozruszników i klaksonów należących do portfolio produktów Bosch — do czasu przedwczesnej śmierci w 1923 roku.
Zdjęcie: Gottlob Honold (1901)
Właściciel zakładu — pierwsza fabryka
Zanim Bosch postanowił zbudować fabrykę, przenosił się kilkakrotnie. Na początku zamierzał wynająć jedno lub kilka pięter, ale tak się nie stało. Przeciwnie — fabryka Bosch została zbudowana w 1901 roku i rozszerzała się na otaczające budynki.
![Rysunek Historyczny automobil z pasażerami i znakiem drogowym z napisem „London”.](https://assets.bosch.com/media/global/stories/history/company/1886_1905/historic-automobile-illustration_res_400x225.webp, https://assets.bosch.com/media/global/stories/history/company/1886_1905/historic-automobile-illustration_res_800x450.webp 2x)
Krok dalej w stronę świata — pierwsze biura sprzedaży
![Firma Magnetos Simms Bosch stworzyła pierwsze biuro sprzedaży na Store Street w Londynie w 1898 roku. Kolejne biuro sprzedaży otwarto w kolejnym roku w Paryżu.](https://assets.bosch.com/media/global/stories/history/company/1886_1905/sales-office-london_res_400x225.webp, https://assets.bosch.com/media/global/stories/history/company/1886_1905/sales-office-london_res_800x450.webp 2x)
„...Punkt zaczepienia w Wielkiej Brytanii...” — przez długi czas takiego było marzenie Roberta Boscha. W 1898 roku założył on pierwszą filię Bosch poza terytorium Niemiec, w Londynie, we współpracy z Anglikiem Fredericiem Simmsem. Był to pierwszy krok w kierunku globalnego rynku. Szybko zostały otwarte kolejne biura sprzedaży w innych europejskich krajach.
Iskrowniki z Paryża — pierwsza produkcja za granicą
Po Wielkiej Brytanii, Francja była największym europejskim rynkiem sprzedaży samochodów. Bosch otworzył tam filię w 1899 roku. Działalność w Paryżu szła doskonale i od 1905 roku filia była w stanie pokryć zapotrzebowanie na układy zapłonowe wytwarzane w jej własnym zakładzie w zasięgu wzroku Wieży Eiffla.
![Opłaty celne i długie trasy transportowe sprawiły, że w 1905 roku Bosch zaczął produkcję w Paryżu.](https://assets.bosch.com/media/global/stories/history/company/1886_1905/manufacturing-paris_res_400x225.webp, https://assets.bosch.com/media/global/stories/history/company/1886_1905/manufacturing-paris_res_800x450.webp 2x)
Automobilizm — pierwsze reklamy
Na przełomie stuleci odbyły się pierwsze ważne, międzynarodowe wyścigi samochodowe — szansa dla producentów samochodów i dostawców na pokazanie swoich umiejętności. Belg Camille Jenatzy w 1903 roku pojechał Mercedesem po zwycięstwo w Pucharze Gordona Bennetta w Irlandii — częściowo dzięki niezawodnemu układowi zapłonowemu Bosch, który wytrzymał najsurowsze warunki.