Nowy biznes 1960–1989
![Nowa siedziba Bosch na wzgórzu Schillerhöhe nieopodal Stuttgartu zastąpiła przerośnięty, stary zakład w centrum miasta.](https://assets.bosch.com/media/global/stories/history/company/1960_1989/schillerhoehe_res_400x225.webp, https://assets.bosch.com/media/global/stories/history/company/1960_1989/schillerhoehe_res_800x450.webp 2x)
Lata od 1960 do 1980 charakteryzowały się transformacją w Bosch, w wyniku której firma stała się zdywersyfikowaną grupą samodzielnie zarządzanych oddziałów, globalnym przedsiębiorstwem i liderem rynku w sektorze elektroniki pojazdowej.
![Rysunek stylizowanej struktury, pokazujący rozwój różnych pionów działalności.](https://assets.bosch.com/media/global/stories/history/company/1960_1989/divisions-structure-illustration_res_400x225.webp, https://assets.bosch.com/media/global/stories/history/company/1960_1989/divisions-structure-illustration_res_800x450.webp 2x)
Nowa struktura — tworzenie oddziałów
W latach 1950 i 1960 liczba pracowników Bosch wzrosła z 15 000 do 70 000. Scentralizowana struktura średniej wielkości przedsiębiorstwa była niewystarczająca i w związku z tym w latach 1960 jednostki organizacyjne, począwszy od działu elektronarzędzi, stawały się coraz bardziej niezależne. W czasie ekonomicznego boomu i pełnego zatrudnienia firma Bosch dokonała przejęć w innych sektorach i pozyskano tysiące pracowników do wytwarzania elektryki pojazdowej.
Od hydrauliki do pakowania
Nawet w czasie dynamicznego rozwoju przemysłu motoryzacyjnego na najważniejszym wówczas rynku Bosch, w zachodniej Europie, dywersyfikacja rozwoju innych sektorów wciąż była niezwykle ważna. Po przeniesieniu działalności do sektora mobilnej hydrauliki, elektroniki medycznej i technologii radiowej w latach 1950 firma Bosch kupiła firmę produkującą maszyny pakujące w 1963 roku i rozszerzyła swoje działania dalszymi nabyciami, aby w końcu utworzyć oddział Packaging Technology.
Spuścizna założyciela — fundacja Robert Bosch Stiftung
![Rysunek struktur molekularnych, symbolizujących badania i rozwój w firmie Bosch.](https://assets.bosch.com/media/global/stories/history/company/1960_1989/research-development-illustration_res_400x225.webp, https://assets.bosch.com/media/global/stories/history/company/1960_1989/research-development-illustration_res_800x450.webp 2x)
Badania, rozwój i przejęcia — z siłą innowacji
Firma Bosch zebrała swoje zasoby badań i rozwoju w nowym centrum badawczym w 1968 roku. Połączone wysiłki były niezbędne, aby umożliwić wykiełkowanie idei, przemienionych później w innowacyjne produkty, które zapewniły firmie Bosch konkurencyjną pozycję. Od połowy lat 1960 własne instytuty badawcze firmy koncentrowały się również na projektach specjalnych, takich jak układy scalone.
Jetronic
![Płytka elektronicznej jednostki sterującej Jetronic do wtrysku benzynowego w laboratorium elektronicznym w Ośrodku technicznym Schwieberdingen nieopodal Stuttgartu (1970)](https://assets.bosch.com/media/global/stories/history/company/1960_1989/jetronic-16x9_res_400x225.webp, https://assets.bosch.com/media/global/stories/history/company/1960_1989/jetronic-16x9_res_800x450.webp 2x)
Elektronika przejmuje świat
W 1959 roku firma Bosch zaczęła pracować nad rozwojem układu wtryskowego benzyny ze sterowaniem elektronicznym. Jetronic był pierwszym układem tego typu na świecie, który w 1967 roku przekazano do produkcji seryjnej. Po raz pierwszy zastosowano go w amerykańskich wersjach samochodów Volkswagen 1600 LE i TLE. Dzięki układowi Jetronic VW 1600 był w stanie spełnić stosunkowo surowe regulacje dotyczące ochrony środowiska, które wprowadzono w amerykańskim stanie Kalifornia.
Zdjęcie: Płytka elektronicznej jednostki sterującej Jetronic do wtrysku benzynowego w laboratorium elektronicznym w Ośrodku technicznym Schwieberdingen nieopodal Stuttgartu (1970)
Półprzewodniki i skomputeryzowany samochód — elektronika w Bosch
Determinacja badaczy i menadżerów, aby z elektroniki zrobić filar działalności firmy, zaczęła przynosić korzyści w latach 1970, a pierwotnie niezbadane terytorium ukształtowało sukces całego przedsiębiorstwa, którym cieszymy się do dziś. Doskonałym przykładem jest układ zapobiegający blokowaniu kół przy hamowaniu ABS wprowadzony w 1978 roku, który dzięki doświadczeniu firmy Bosch w dziedzinie elektroniki cyfrowej stał się standardem technicznym w motoryzacji.
Globalne myślenie — nowy start w Stanach Zjednoczonych i Azji
W Stanach Zjednoczonych, światowej potędze gospodarczej, dopiero w 1983 roku firmie Bosch udało się zyskać pełnię praw do stosowania jej własnej marki. Dzięki temu otworzyła się droga do powtórzenia dawnego sukcesu w sprzedaży. W Azji swoją obecność firma Bosch ustanowiła w wyjątkowy sposób. Wytwarzała towary o wysokiej jakości, jak technologia fotograficzna i wideo, przy znacznie niższych kosztach w takich krajach jak Malezja. Zawiązała również spółki joint venture na kluczowych rynkach, na przykład w Japonii. Firma Bosch rozpoczęła tam wytwarzanie elektronicznego wtrysku benzyny w 1973 roku i układu zapobiegającego blokowaniu hamulców ABS w 1984 roku.
![Instruktaż dla pracownika w zakładzie Bosch w Nasik, Indie (1973). Firma Bosch wytwarza tutaj technologię wtryskową do silników wysokoprężnych od początku lat 1970.](https://assets.bosch.com/media/global/stories/history/company/1960_1989/india_res_400x225.webp, https://assets.bosch.com/media/global/stories/history/company/1960_1989/india_res_800x450.webp 2x)
Sonda lambda
![Testowanie działania prototypów sondy lambda w Ośrodku technicznym w Schwieberdingen (1975)](https://assets.bosch.com/media/global/stories/history/company/1960_1989/lambda-sensor-16x9_res_400x225.webp, https://assets.bosch.com/media/global/stories/history/company/1960_1989/lambda-sensor-16x9_res_800x450.webp 2x)
Wykrywacze o dużej czułości
W 1969 roku specjaliści z firmy Bosch zaczęli pracować nad czujnikiem do mierzenia spalin, który ostatecznie powstał w ciągu kolejnej dekady. Obecnie nie można wyobrazić sobie przyjaznych dla środowiska silników spalinowych bez sondy lambda, której produkcja seryjna zaczęła się w 1976 roku. Ta innowacja firmy Bosch była zasadniczym warunkiem przetwarzania spalin z wykorzystaniem trójdrożnych katalizatorów. Sonda lambda mierzy zawartość tlenu w spalinach przed katalizatorem. Ta wartość, która ulega ciągłym, znacznym zmianom w zależności od sytuacji w trakcie jazdy, jest wykorzystywana przez sterowanie elektryczne układu wtryskowego w celu dostosowania składu mieszanki paliwowo-powietrznej. Dokładność układu zapewnia całkowite spalanie, które z kolei umożliwia katalizatorowi optymalne oczyszczanie gazów spalinowych. Pozwala to na zredukowanie szkodliwych emisji nawet o 90 procent.
Zdjęcie: Testowanie działania prototypów sondy lambda w Ośrodku technicznym w Schwieberdingen (1975)
Telekomunikacja — nowy cel
Na początku lat 1980 firma Bosch skłoniła się w kierunku telekomunikacji i rozpoczęła konstruowanie technologii dla satelitów kosmicznych i telefonów komórkowych oraz wdrażanie publicznych i prywatnych sieci telekomunikacyjnych. Po dwóch pełnych sukcesów dziesięcioleciach w tym sektorze, generującym do 25 procent sprzedaży, niesprzyjające efekty pracy zmusiły firmę Bosch do wycofania się z kilku segmentów. Oddział Security Systems kontynuował działalność i robi to z powodzeniem do dziś.