Globalizacja od 1900 roku
Zapadła Żelazna Kurtyna, Azja udostępniła nowe rynki, a oprogramowanie otworzyło nowe możliwości dla firmy Bosch. Ostatnie trzy dekady przyniosły szybkie zmiany ekonomiczne, którym firma musiała stawić czoła.
Upadek Układu Warszawskiego i otwarcie Europy Wschodniej
Upadek Żelaznej Kurtyny zapowiedział także nową erę dla firmy Bosch. W 1994 roku miała ona własne filie w 13 krajach byłego Bloku Wschodniego. Firma Bosch kontynuowała otwieranie zakładów produkcyjnych w miejscowościach Jihlava oraz České Budějovice w Republice Czeskiej, we Wrocławiu w Polsce, Miskolc i Hatvan na Węgrzech oraz Engels i Samara w Federacji Rosyjskiej. Udział sprzedaży generowanej poza terytorium Niemiec wzrósł z 51 procent w roku 1990 do około 72 procent w roku 2000.
Szanse na rozwój — nowe perspektywy w Azji
W Indiach, Japonii i krajach południowo-wschodniej Azji firma Bosch była już od dawna obecna lub stała się zyskać punkt zaczepienia na rozwijających się rynkach. Jednak największym strategicznym zainteresowaniem cieszyło się stopniowe otwieranie rynku chińskiego. Aż do 1994 roku obecność firmy Bosch w Chinach przejawiała się formie licencji i biura przedstawicielskiego w Pekinie, otwartego w 1989 roku. Po tym roku firmie Bosch udało się również stworzyć punkt zaczepienia jako regionalny producent na tym rynku.
Czujniki mikromechaniczne
Miniaturowe urządzenia monitorujące
Firma Bosch od lat 1990 tworzy czujniki mechaniczne do zastosowania w pojazdach, które pracują jak zmysły, aby mierzyć przyspieszenie, obroty, ciśnienie i dźwięk. Przekazują one informacje do elektronicznych jednostek sterujących, które doskonale wiedzą, przykładowo, kiedy napełnić poduszkę powietrzną w momencie wypadku. W 2005 roku firma Bosch rozpoczęła również wytwarzanie czujników do elektroniki użytkowej, na przykład smartfonów czy konsoli do gier. Najmniejsze czujniki MEMS mają zaledwie 1,5 milimetra szerokości. Zespół badawczy Bosch wynalazł proces „trawienia plazmowego”, wykorzystywany do wytwarzania tych miniaturowych elementów. Od 1995 roku firma Bosch wyprodukowała około 5 miliardów czujników MEMS i jest obecnie liderem na rynku, wytwarzającym około 4 miliony jednostek każdego dnia.
Zdjęcie: Pchła na czujniku mikromechanicznym (MEMS), uwidaczniająca skalę (1995)
Od ESP do ACC — mocniejsza koncentracja na innowacjach
Elektroniczny program stabilizacji ESP® wprowadzony na rynek w 1995 roku był technologicznym kamieniem milowym. Zapobiega on ślizganiu pojazdów. W tym samym roku Bosch ujawniła swój system nawigacji TravelPilot z prowadzeniem po drogach i komunikatami głosowymi. W 1997 roku wysokociśnieniowy układ zapłonowy do silników wysokoprężnych Common Rail zmniejszył zużycie paliwa, tak samo jak bezpośredni wtrysk benzyny DI Motronic w 2000 roku, podczas gdy systemy asystujące, jak Adaptive Cruise Control i Night Vision, zwiększyły bezpieczeństwo.
Firma podlega zmianom — nowe obszary działalności
Po sprzedaniu pionu telekomunikacyjnego firma Bosch w 2001 roku pozyskała specjalistę od technologii przemysłowej, Mannesmanna Rexrotha. To wzmocniło pion technologii przemysłowej i zrównoważyło strukturę firmy. Pozostałe jednostki pionu telekomunikacyjnego utworzyły dział Security Systems. Firma Bosch rozszerzyła swój pion technologii cieplnej, przejmując spółkę Buderus AG w 2003 roku. Firma Bosch zajęła się nowymi obszarami, jak na przykład energia słoneczna w 2008 roku.
Inteligentne wkręcanie, jeżdżenie rowerem, chłodzenie i sterowanie
Dzięki elektrycznemu wkrętakowi IXO, który zaskakująco szybko stał się najlepiej sprzedawanym elektronarzędziem na świecie, firma Bosch ustanowiła w 2003 roku nowy obszar działalności, obejmujący małe, lekkie urządzenia zasilane bateriami litowo-jonowymi. Pojawiły się całkiem nowe obszary, takie jak napędy do rowerów elektrycznych w 2011 roku. W tym samym czasie firma Bosch rozszerzyła swoje tradycyjne działania, na przykład wykupując dawne spółki joint venture, jak ZF Lenksysteme oraz Bosch und Siemens Hausgeräte — które stworzyły istotną podstawę dla przyszłych scenariuszy, których rezultatem są urządzenia AGD komunikujące się przez sieć web czy samodzielnie jeżdżące samochody.
Zautomatyzowana jazda
Podróżowanie na autopilocie
Zautomatyzowana jazda nie jest już nieosiągalną fikcją. Firma Bosch bada, opracowuje i testuje tę technologię w laboratoriach i na sieci niemieckich autostrad i kalifornijskich drogach szybkiego ruchu. Już w 2000 roku firma Bosch wprowadziła na rynek radar do kontroli odległości. System następnej generacji był już zdolny do automatycznego wyhamowania samochodu aż do zatrzymania i przyspieszania w zakorkowanym ruchu drogowym. W związku z ciągłym rozwojem technologii czujników i oprogramowania, będzie ona stopniowo dostępna na autostradach około 2020 roku, na drogach krajowych około 2025 i w ruchu miejskim do 2030 roku.
Zdjęcie: Pojazd testowy do zautomatyzowanej jazdy z obracaną o 360 stopni kamerą o dużej szybkości (2015)
Odkrywanie nowych terytoriów — IoT i Przemysł 4.0
Internet rzeczy i usług (Internet of Things and Services) otwiera przed Bosch wiele nowych dróg. Oprócz tradycyjnych produktów obejmuje on oprogramowanie, nowe modele biznesowe bazujące na Internecie i ochronę danych. Firma wyznaczyła sobie za cel, połączenie tych czterech obszarów w długofalowej perspektywie. Obejmują one wszystkie aspekty od zautomatyzowanej jazdy do inteligentnych domów i autonomicznej komunikacji między maszynami produkcyjnymi w fabryce.